A blog indító cikke sok olyan tárgyat felsorol, ami nélkülözhetetlen (vagy annak tűnik) egy iroda esetében: irattartó, tűzőgép, kapocs, vonalzó, lapvágó. Én mondok még egyet: székhely. Ugyan ez nem tárgy, de nélkülözhetetlen hozzávalója egy működő cégnek ill. irodának. Még akkor is, amennyiben a vállalkozás székhelyének címe és irodájának címe nem azonos. Lehetséges ez? Kérdezheti a cégügyekben járatlan olvasó. Hát persze, ez több esetben is előfordulhat:
- több iroda van és abból az egyik a székhely (a többi tipikusan telephely vagy fióktelep),
- a vállalkozás székhelye a tulajdonos magánlakásának a címe,
- a vállalkozás székhelye egy székhelyszolgáltatónál van.
A fenti 3 esetből az első egyértelmű: amennyiben egy cégnek a működéséhez irodára van szükség (márpedig a legtöbb cég ilyen), akkor a legjobb helyen a székhely az irodában van. Még akkor is, amennyiben az egy bérlemény.
A 2. eset a lehető legrosszabb konstelláció: egy cég a tulajdonos saját lakásába bejelentve. Ez a melegágya lehet számtalan későbbi esetleges kellemetlenségnek.
- Problémás, de legalábbis macerás a költségelszámolás: egy íróasztal az irodába kerül, ami egyben a lakásom is. Milyen részben számolhatom el költségnek?
- Időzített bombán ülök a hivatalos postai küldemények kézbesítésével kapcsolatban is. Elég egyetlen egyszer nem átvennem egy NAV-os levelet és már azonnal a cég adószámának a törlését kockáztatom.
Én magam több céget is összeraktam az elmúlt években. Az első cégeimet jó magyar szokás szerint a lakásomra jelentettem be. És amikor a hatóság megjelent a nappalimban egy normál ellenőrzésre, akkor nem éreztem komfortosan magam. No nem azért, mert vaj volt a fülem mögött (micsoda képzavar), hanem mert sérült az „én házam, én váram” elv azzal, hogy nem várt emberek jelentek meg a lakásomban.
Úgy döntöttem, hogy változtatok: rákerestem a neten a székhelyszolgáltatás 2. kerület kifejezésekre. Az első helyen a szekhelyszolgaltatas24.hu weboldal jelent meg a találatok között. Alaposan átolvastam a honlapon megjelenő információkat. Tetszettek. Utánanéztem a jogszabályi környezetnek is. Örömmel láttam, hogy 2017-ben az IM, mint jogalkotó rendet csinált ezen a piacon és nagyon precízen szabályozta a székhelyszolgáltatók tevékenységét. A közhiteles nyilvántartást pedig a NAV vezeti.
Ezt követően személyes találkozón vettem részt a Székhelyszolgáltatás24 vezetőjével. Örömmel konstatáltam, hogy a székhelyszolgáltatás 2. kerületi irodában történik. Tehát amennyiben igénybe veszem, akkor a vállalkozásom székhelye is a 2. kerületben lesz. De ennél sokkal fontosabb volt az, amit a megbeszélésen megtudtam. A szerződött feleknek természetesen a cégtáblája kihelyezésre kerül az utcafronton. Ez egy látszólag jelentéktelen részlet. De a hatóságok ugranak arra, ha nincs cégtábla vagy az a közterületről nem jól olvasható. Tehát itt ez a feltétel természetesen teljesül. Továbbá minden postai levelemet átveszik és szkennelve archiválják. Majd következő hónap elején átküldik a részemre. Ezzel meg van oldva a nem átvett hivatalos küldemények problémája is.
Hab a tortán, hogy minden hónapban egy alkalommal díjmentes tárgyalóhasználatot is kapok. Illetve amennyiben helyszíni hatósági vizsgálatot kap a cégem, akkor a székhelyen történő ellenőrzés során képviselnek. Válaszolnak a felmerülő kérdésekre ill. átadják a székhelyen fellelhető hivatalos iratokat.
Mindennek a teljes havi költsége egy fizikai iroda bérleti díjának a töredéke. Ráadásul a székhelyszolgáltatással némi adót is megspórolok. Ugyanis amíg a vállalkozásaim székhelye a lakásomban volt, az illetékes kerületi önkormányzat részére építményadót kellett fizetnem. Csak ennek a díja magasabb volt egy évben, mint a teljes összege annak, amit később egy naptári évben a székhelyszolgáltató részére fizetnem kellett.
Összegezve: maradéktalanul elégedett vagyok a székhelyszolgáltatással, mint üzleti megoldással és maradéktalanul elégedett vagyok a Székhelyszolgáltatás24 csapatának teljesítményével. Az irodában lévő hölgyek kedvesek, mosolygósak és végtelenül precízek. Amennyiben olyan vállalkozásod van, amely nem igényli a fizikai iroda-üzlet meglétét, akkor nagyon jó szívvel tudom Neked ajánlani ezt a megoldást.